1
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه باختر، ایلام
10.22034/farhang.2022.149143
چکیده
امروزه به دلیل افزایش ارتباطات جهانی و تنوع فرهنگی، بحث بازاریابی و فرهنگ به هم گره خوردهاند و پیامهای بازاریابی هرگز بدون مداخلۀ فرهنگ به مصرفکنندگان فردی نمیرسند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی میباشد که از حیث ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری نیز شامل خریداران صنایع دستی استان ایلام میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد است. برای سنجش متغیر بازاریابی فرهنگی از پرسشنامۀ استاندارد سایون (2017) و برای سنجش متغیر عملکرد مشتریان از پرسشنامۀ استاندارد دولانی (1396) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان دادند که بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین تأثیر بازاریابی فرهنگی بر رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان و رفتار شهروندی مشتریان در صنایع دستی استان ایلام، مثبت و معناداری است.
شرفی, وحید, & تفرجی یگانه, شهلا. (1400). بررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام. فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 22(72.73), 138-165. doi: 10.22034/farhang.2022.149143
MLA
وحید شرفی; شهلا تفرجی یگانه. "بررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام". فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 22, 72.73, 1400, 138-165. doi: 10.22034/farhang.2022.149143
HARVARD
شرفی, وحید, تفرجی یگانه, شهلا. (1400). 'بررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام', فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 22(72.73), pp. 138-165. doi: 10.22034/farhang.2022.149143
VANCOUVER
شرفی, وحید, تفرجی یگانه, شهلا. بررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام. فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 1400; 22(72.73): 138-165. doi: 10.22034/farhang.2022.149143